באמצע חופשת הקיץ, שנת 2006, הוחלט בעיריית באר-שבע להקצות לעמותת "נטע ארז" את מתחם בית הספר "קורצ'אק" שבשכונה ה', ולהכשירו לשימוש כבית ספר וולדורף. המבנה המרכזי בבית הספר, שהיה שרוף ונטוש שופץ על ידי העירייה, ובתוך 30 יום הוכשר בכוחות משותפים של הורים, אנשי צוות ומתנדבים לכניסתם של ילדי כיתות א' ו-ב'.
בראשון לספטמבר 2006 נפתחו שערי בית הספר, שעבר במשך הקיץ שינוי משמעותי, אמיתי ומרגש…
במהלך שנת הלימודים קיבל בית הספר סמל מוסד של משרד החינוך, והוא מוכר ומאושר על ידו.
לאחר 5 שנים עבר בית הספר למבנה גדול ומרווח יותר אשר כתובתו החדשה : מרדכי מקלף 24 ליד מכללת קיי.
רוח בית הספר
המחנכים: כל מחנך מלווה את כיתתו במשך 8 שנים החל מכיתה א' וכלה בכיתה ח'. במהלך תקופה זו הוא מכיר היטב כל תלמיד ותלמיד וגם את ההורים. עבודה רצינית עם הבית הינה מפתח לעשייה החינוכית בביה"ס.
בית ספר קורצ'אק, כבית ספר וולדורף הפועל בבאר שבע, ניזון משני מקורות רוחניים. הבאר האחת היא התרבות, הגיאוגרפיה, החברה, הסביבה והמורשת היהודית הישראלית. הבאר השנייה היא עקרונות חינוך וולדורף – עקרונות חינוך אוניברסאליים המושתתים על תפיסת אדם כוללת ורחבה לכל אדם באשר הוא.
מטרת עבודתנו החינוכית בביה"ס קורצ'אק היא, בראש ובראשונה, לאפשר לכל תלמיד בביה"ס למצות מעצמו את מלוא הפוטנציאל האנושי הטמון בו, וזאת לקראת חיים מלאי הגשמה כאדם בוגר. אנו מאמינים שתלמיד החווה ומפתח את מירב כישוריו האנושיים גופניים, רגשיים, שכליים ורוחניים – יחווה כאדם בוגר חיים מלאי סיפוק, אך בעיקר יוכל ליישם את יכולותיו, מטרותיו וייעודו הייחודי בתרומה רבת משמעות לסביבה ולחברה בהן יחיה את חייו. על פי הבנתנו, האדם הינו ישות מתפתחת לכל אורך חייו, בכל מרכיבי ישותו האנושית. תורת חינוך וולדורף, אותה אנו שואפים ליישם בבית הספר קורצ'אק , מבוססת על הניסיון להתאים את תכני- הלימוד, את דרכי ההוראה, את מתודת החינוך, לשלבי ההתפתחות של הילד כפי שאנו רואים אותם בהתהוותם הלכה למעשה.
אנו חותרים להגיע אל נפשם של הילדים באופנים המתאימים ביותר לשלב ההתפתחותי בו נמצא הילד. תכנית הלימודים, על אף היותה מותאמת – הן בתכניה והן בדרכי ההוראה לקבוצת הגיל – מדגישה את שימת הלב המיוחדת שיש לתת לכל ילד בכיתת הלימוד, ולבחון, לצד השלב התיאורטי, את מיקומו האישי ברצף ההתפתחות.
מתודות ההוראה והחינוך
בביה"ס קורצ'אק אנו ממקדים את פנייתנו אל היסוד הנפשי שבילד. ביסוד הנפשי פועלים בצוותא שלושה רכיבים: חשיבה, רגש ורצון. בעשייתנו החינוכית אנו מכוונים, בהתאם לתפישתנו את הילד, אל כל אחד מן הרכיבים הללו בנפרד. ישנם תכנים, תחומי עשייה ודרכי פנייה המתאימים לכל אחד מהם.
ככלל, ניתן לומר שהאמנות הינה כלי עיקרי דרכו ניתן להגיע ולטפח את נפש הילד. האמנות איננה בשום אופן מטרת החינוך, אולם היא מהווה אמצעי רב-השפעה, דרכו ניתן לעבוד ולחוות כל אחד משלושת רכיבי הנפש. כדי לתמוך בהתפתחות טובה של חשיבה יצירתית ואינטלקטואלית בגילים הבוגרים יותר, יש לתת לילד שעות רבות של עבודה עמלנית ואומנותית, בגילים הצעירים, שעות אשר תומכות בהתפתחות החשיבה.
מתוך השקפה זו ניתן למצוא בבית הספר קורצ'אק שעות מערכת רבות המוקדשות למלאכות יד, וביניהן: סריגה, תפירה, רקמה ועבודות עץ, שיעורי חקלאות מוזיקה ומקהלה (בה שותפים כל ילדי הכיתה ולא רק "המוכשרים" בשירה), שיעורי תנועה, דרמה, הצגות, פיסול, ציור ורישום. יש להדגיש שגם בשיעורים העיוניים – שלכאורה אינם שיעורי אמנות – האמנות מהווה כלי עיקרי, כך שהלימוד נחווה כחוויה כוללת ולא כחוויה אינטלקטואלית בלבד. השפות ערבית ואנגלית נלמדות בבית הספר החל מכיתה א'.